16 sep. 2012

IBC-mässan i Amsterdam 2012

Förra helgen besökte jag och mina videokollegor IBC (International Broadcasting Convention) i Amsterdam. Mässan hålls årligen på RAI och den inriktar sig huvudsakligen på TV och filmindustrin. Jag besökte mässan tillsammans med mina kollegor på Scandinavian Photos videoavdelning i Bankeryd, Malmö, Stockholm och Mölndal där jag jobbar med video tillsammans med Victor.

Bild tagen med iPhone 4S och redigerad med Snapseed
 

Vi befinner oss i en mycket intressant och nyskapande värld när det gäller video och filmkameror. Black Magic Design chockerade och rörde om i branschen på förra årets NAB-mässa i Las Vegas med deras då helt otippade Black Magic Cinema Camera (BMCC). Inte helt oväntat var just den kameran en höjdpunkt även på denna mässan och en stor besökarmagnet. Det som intresserade mig mest var att BMCC nu även har släppts med en Micro-43 fattning (MFT, Micro Four Thirds) vilket innebär att all manuell MFT optik som Voigtländer 25mm f/0,95 (min personliga favorit), Voigtländer 17,5mm f/0,95 och många andra samt ett helt hav av t.ex. gammal fin Nikon F och Canon FD optik passar nu med tillhörande adaptrar. Nu finns alltså valmöjligheten att köpa BMCC med Canon EF eller MFT fattning.

 
Vi fick möjlighet att prata en stund med Stuart på Black Magic Design som var väldigt hjälpsam med att svara på frågor och lyssnade noga till de funderingar vi har runt kameran. Jag är ganska övertygad om att BMCC kommer hålla upp till förväntningarna. Den filmkvalitet som vi såg på de fina monitorerna där nere i montern var helt galet. Bara möjligheten att arbeta i RAW-format med 2,5K film från en sensorn som är större än Super16 och en helt överkomlig prislapp (26.750kr) och valmöjlighet mellan MFT eller Canon EF-mount, är helt banbrytande.
 
 
Canon bjöd på filmvisning på stora vita duken med filmen "Just C it!" från Sebastien Devaud med nya C100, och filmen "Man or Beast" från Dante Ariola med nya C500. Imponerande men jag är inte helt övertygad när det gäller C100... AVCHD-kamera för 50.000kr med förvisso samma sensor som sitter i C300 men med tanke på vad konkurrenterna häver fram från den ena produktreleasen efter den andra så får nog Canon våga satsa lite mer på budgetmarknaden. Jag kommer snart till vad Panasonic har att erbjuda nu på måndag den 17:e september! Canon hade för övrigt stora tekniska problem med filmvisningen vilket tyvärr drog ner första intrycket en hel del.
I kommande inlägg:
Måndag 17:e september - Panasonic släpper Lumix GH3, en professionell vidareutveckling av den högpresterande GH2:an, en HDSLR som blivit hackad och anammas av filmmakare världen över. Den nya modellen verkar vara ett direkt svar från Panasonic på alla önskemål som framkommit på hackforumet. Det kan bli fullträff när man lyssnar på sina kunder och slutanvändare! Mer om detta i nästa inlägg.
Stryktåliga Panasonic GH3 - för äventyrare, filmskapare och landskapsfotografer!
 
 

1 kommentar:

sofia sa...

första bilden var riktigt fin :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails