25 maj 2010

Testa nya Canon EOS 550D

Bild från Smartson med länk till EOS 550D

Smartson söker testpiloter för nya systemkameran från Canon, EOS 550D. Även om jag är Nikon trogen så får jag säga att EOS 550D och 7D är två mycket intressanta kamerahus med framförallt fantastiska möjligheter för den som vill utforska filmskapandets kreativa värld. I den världen befinner jag mig just nu som ni kanske märkt här på bloggen.

Begreppen film och stillbild flyter mer och mer ihop och de fördelar man annars förknippar med systemkameror, såsom kontroll över skärpedjupet, ljusstarka objektiv, ljuskänsliga bildsensorer och ett stort dynamiskt omfång, alla dessa fördelar tillfaller nu alltså också filmskapandet med dessa små tekniska underverk.

Canon EOS 550D bygger i mångt och mycket på den omåttligt populära, större modellen EOS 7D som nu tillsammans med den något äldre EOS 5D mkII används till närmare hälften av all reklamfilmsproduktion i Sverige i skrivandets stund.

Det skulle vara jättekul att få lägga vantarna på en Canon EOS 550D själv och testa den ur alla tänkbara infallsvinklar. Om jag blir utvald som Smartsons testpilot för EOS 550D så kan jag utlova att den kommer testas och rescenseras mycket grundligt då jag är känd för att "nörda ner mig" i tekniska detaljer och experiment som kanske inte hör till vanligheterna. Det första jag skulle skaffa till min EOS 550D är en adapter så att jag kan filma manuellt med mina fina Nikkor-gluggar!

Jag kan mycket väl tänka mig att använda EOS 550D till flygfoto då den höga upplösningen på 18MP kommer bra till pass och storleken gör att den passar bra i ultralätta flygplan där utrymmet är den största bristvaran. Bilden nedan är tagen ombord ett litet Ikarus C42 ultralätt flygplan med en Nikon D300 och Nikkor AF-S 18-200 VR.

Flygfoto över Älvsborgsbron in mot Göteborg, Nikon D300, Nikkor 18-200 VR.

Missa inte detta tillfälle att få testa, rescensera och sedan behålla denna mycket kompetenta systemkamera. Du anmäler dig som testpilot här.

Smartson, välj den ultimata testpiloten - pick me! ;-)

2 kommentarer:

linda sa...

vilka vackra bilder du har här! jag fotograferar också med Nikon D40 :)

Gnarlpine sa...

Tummen upp!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails