17 nov. 2007

Nikon D80

Efter mycket övervägande blev det till slut en Nikon D80 som efterträdare till min D40, läromästaren. Mitt fotointresse har växt lavinartat det senaste året och det har väl gjort avtryck i plånboken. Ha ha. Det finns nog ingen bättre systemkamera att lära sig grunderna med än just den lilla D40:n. Men sedan hände något. Jag ville investera i mer avancerade objektiv och då insåg jag att det skulle komma att bli dyrt att införskaffa en rad olika objektiv med inbyggd autofokusmotor. Det är som de flesta kanske känner till så att D40 och D40x kräver att objektivet har inbyggd autofokusmotor för att fungera med kamerans AF. Kameran har ingen inbyggd fokusmotor i själva huset.


Nikon D80 med Nikkor AF-S 18-200mm VR och MB-D80 batterigrepp.

Innan problemet växte mig över huvudet så gick jag och köpte ett Nikon D80 hus som på sikt skulle bli min nya följeslagare i kameraväskan. Nu är den med mig överallt. Nu kan jag dessutom använda de flesta objektiv, gammalt som nytt, som passar på Nikons F-fattning. Eftersom det drar ihop sig till en Taiwan-resa igen för jobbet så är det en ultravidvinkel-glugg och ett Nikkor 50mm f/1,4 som står närmast på önskelistan. Det är ju billigt där, man får väl passa på?

Jag hade länge svårt att släppa D40:n eftersom den är suverän till att fotografera med IR-filter. Länge brydde jag mig inte ens om att försöka med D80:n eftersom jag hört att den är ganska okänslig för infrarött och behöver extrema slutartider. Jag har nu efter några lyckade IR-exponeringar med D80:n bestämt att jag kan nog faktiskt tänka mig att sälja D40:n. Det kommer ett par exempel på IR-bilder från D80:n i något senare inlägg.


Kameraväskan som den ser ut nu.

Det första som glädjer mig med D80:n jämfört med D40:n är den högre upplösningen (10,2MP vs. 6,1MP) som gör att man kan beskära ganska hårt och ändå behålla en rejält högupplöst bild. Jag finner också att man ofta vill förminska bilden något för att applicera den där sista perfekta bildskärpan som gör att bilden "poppar". En annan finess som jag faktiskt använt mycket mer än jag trodde: den inbyggda blixten arbetar trådlöst och mirakulöst ihop med SB-600 och SB-800 och detta är större än man tror. Exempelbild nedan:


Gruppbild från en fotokurs jag går just nu på Folkuniversitetet. Här håller jag en trådlös SB-600 med vänsterhanden för att belysa gruppen från sidan.

Batterigreppet MB-D80 ger kameran den där extra solida känslan och extra balans som är högt värderad om man använder stora gluggar. En riktigt trevlig finess med D80:n är att den har något som kallas FV-lås, man kan programmera en knapp på kameran att agera "blixt-lås". Detta innebär att när man trycker på knappen avfyras en mätblixt och kameran låser blixteffekten tills man trycker på knappen igen. Detta är oerhört användbart om man vill ta kontroll över blixtens exponering. Det är ett helt kapitel för sig och kanske anledning att gå in på i detalj vid ett senare tillfälle. Mycket gott finns att säga om Nikon D80.

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för Thom Hogan som skriver mycket pålitliga rescensioner för Nikons kameror, men han har även skrivit helt fantastiska handböcker för flera av Nikons digitala SLR, däribland D80 och D40/D40x. De finns att köpa för en mindre summa pengar som eBook på Thoms hemsida. Jag har plöjt igenom de 712 sidorna i Thoms D80-guide och man blir inte besviken!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha :) Fint att det är någon som tänkt som jag.
Jag gjorde precis samma sak, jag köpte en D40 för ungefär ett år sen och sen har det bara gått utför :P
Köpte min D80 för nån vecka sedan nu och är väldigt nöjd med den. Införskaffade även batterigreppet och det är riktigt mysigt :)

Anonym sa...

Hej har läst och framförallt tittat på bilderna i din blogg med intresse.
Jättefina bilder, verkligen.
Jag fotar själv med nikon d40 och har också funderat på att byta upp mig när jag får råd, till d80 då förståss:).

är du intreserrad så kolla gärna mina bilder på

http://www.flickr.com/photos/andersalkdal/

det är kul att du skriver hur du har tagit bilderna, intressant att läsa. bra blogg.

/Anders Alkdal. anders.alkdal@gbgsd.se

Fotograf Martin Wallgren sa...

Fredrik: Trevligt med likasinnade! :) Ja snacka om att det gått utför... hehe. Batterigreppet är inte alls dumt, jag plockade av det när jag åkte till Taiwan en vecka för att kameran skulle ta mindre plats, men vad liten och klen den kändes nu utan greppet. :)

Anders: Tackar för intresset och komplimangen! Jag tog en titt på dina bilder och måste säga att det var verkligen inspirerande! Jag gillar speciellt bilden från Älvsborgsbron och den tagen genom ett kikarsikte. Jag försökte mig på att ta genom en kamerasökare en gång men det lyckades inte så bra, ska nog göra fler försök dock. Riktigt coolt med de svartvita kontrastrika bilderna också. Riktigt trevliga bilder! Ja D80:n är en riktigt bra SLR som jag kan rekommendera till precis vem som helst.

Anonym sa...

Hej! Jag är precis på väg att köpa en systemkamera. har fastnat för nikon d80. Jag undrar bara om det är något du skulle rekommendera till mig som amatörfotogrfaf? Är du fortfarande nöjd med din?
Tack på förhand.
Mvh/Emma

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails